Monday 22 April 2013

МЕЛЬНИКОВА МАРІЯ НЕСТОРІВНА


- Розкажіть про життя до війни. 
Я народилась 18 серпня 1926 року у Полтавській області, а у Голод приїхали сюди у Костянтинівку.
Я сирота. Мені було 10 місяців як у мене мама померла. Мене виховував батько. Коли ми приїхали у Костянтинівку, ми жили у парку. Братів і сестер у мене не було. Я навчалась у школі №16, закінчила сім класів.

- Як Ви пережили Голодомор?
В 1932 році розпочався Голод. Прийшли, позабирали все і каструлі поперевертали. Батька забрали разом з мішками, а я залишилась з бабою. Коли баба померла, батька випустили. Потім батько запропонував і ми поїхали на Донбас. От так і досі тут живу.
Коли ми сюди приїхали батькові було 32 роки, а мені – 6. От по смітниках ходила. Батько на роботі, а мені казав йти і щось на смітниках шукати.

- Де батько працював?
На заводі Фрунзе, тут у Костянтинівці. Тут він і помер. Дали нам одну кімнатку. З однієї сторони ТИР, де стріляли, а з іншої ми з батьком жили. А вже в 1946 році я пішла тут на роботу, тоді вже купила дім.
- Розкажіть як Ви дізнались, що розпочалась війна.
Я почула по радіо. Почали бомбити. Батько викопав підвал, і ми там сиділи. Почали снаряди летіти, все палили. Батько й мачуха на городі були. А я була в хаті коли зайшов російський солдат і сказав, що якщо я не хочу їхати в Німеччину на роботу, то він мене зґвалтує. Я почала кричати. Він сказав, що якщо я не хочу, то він напише довідку, я піду на біржу і заберуть в Німеччину. А якщо сховаюся або втечу, то розстріляє батька і матір. Мені нічого не залишалось робити. А зранку прийшли додому, забрали і відвели на біржу, а з біржі відвезли в Донецьк. Там нас тримали 2 тижні, поки не зібрали весь склад. Батько залишився тут. Він працював у воєнній охороні.
В травні 1942 року ми поїхали в Німеччину. Везли нас в товарних вагонах. Солома була на підлозі, туалет також був у вагоні. Не памятаю скільки точно, але багато нас там було. Зупинку робили у Житомирі. І ми хотіли втекти з вагону. Нас було 12, але нас видали. Після того нас сильно побили німецькі солдати.
Приїхали ми в місто Айзенах. Привезли нас на самольотну фабрику, на якій робили деталі для літаків.  Поселили нас в дерев’яні бараки. Вони були двоповерхові. На роботу нас водили до фабрики із собаками. Ми займались прибиранням. Перший рік прибирали на заводі, на території, на цвинтарі.  Були на заводі станки. Я памятаю німка одна працювала на станку. Вона мене і вчили, показувала як все робити. А потім стояв токарний станок. Прути вставляли. Якщо не було браку, тоді все було добре, але якщо зробили щось не так, тоді карали.


-          Чи були у Вас друзі у таборі?
Так, була дівчина із Костянтинівки. Але вона вже померла.

-          А що Ви їли?
Ми їли шпинат і брукву. Хліба ми не бачили. Через зміну клімату, на наших руках рани повикидало. Поприлипає одяг до шкіри, а як скидаєш, то кров тече. Ми не хотіли їсти той шпинат. Там була німка. Коли бачить, що ми не хочемо їсти, візьме і поперекидає наші тарілки і каже, починайте їсти із підлоги. Заставляли нас їсти. Потім звикли і вже почали їсти, їсти ж хочеться. Інколи крали картоплю, але після того були покарані.

-          Хто вас визволив?
Нас визволили американці 9 травня. Потім Сталін видав наказ, що ми вороги народу, і щоб не везли по домах, а по колгоспах поки прибирання не закінчиться. Не пам’ятаю в якому саме селі ми були на прибиранні урожаю. Чоловіки косили, а ми в’язали снопи і складали їх. Сіно заграбали. А коли ми вже мали їхати додому, тоді нас не пускали у вагони. Ми в тамбурах їхали додому. Працювали, страждали іще виявились ворогами народу. Ми ж не винні, що нас туди забрали.

-          Вас відразу відпустили додому?
Так. Ми прямо поїхали додому. Але перед тим, ще в Німеччині, в нас був медичний огляд. Після того, нас відправили в село на прибирання. І в листопаді я вже була вдома.

-          Як склалось Ваше життя після війни?
Дочка і син молодший померли, і чоловік помер. Я зараз живу із старшим сином, невісткою і онуками. Після того як Сталін видав наказ, до нас ставились дуже погано, як до ворогів народу. Коли я приїхала з Німеччини, батько мене влаштував працювати на завод, ученицею на кран. 6 місяців я була ученицею, а потім самостійно почала працювати. 35 років до пенсії на крані працювала, а потім після пенсії працювала у гаражі, і сторожем у школі. Де я тільки не працювала. У мене 64 роки робочого стажу. Я перестала працювати, коли мені було 76 років.
Чоловіка мого паралізувало і він помер. Пив дуже сильно. 46 років ми прожили разом, намучилась я з ним. І в тюрму його садила, і їздили провідувати його туди, аж в Туркменістан, і з тюрми зустрічала.

-          Чи розповідали Ви комусь про те, що були в Німеччині?
Було дуже важко після війни. Чоловік мене бив за те, що я працювала в Німеччині. Я йому не розказувала, старалась приховати, але мачуха мене видала. Вона не хотіла, щоб я за нього заміж виходила. Вона обзивала мене «кобилою німецькою». Важко було. Але діти мої знали про моє важке минуле. Я ні від кого не приховувала, що працювала в Німеччині, лише від свого чоловіка.

-          Чи спілкувались Ви із іншими «остарбайтерами» із Костянтинівки?
Життя було настільки важке, що я ні з ким не спілкувалась. Я не хотіла про це говорити ні з ким

-          Ви отримували компенсацію від Німеччини?
Нам приходило повідомлення і ми йшли в банк забирати гроші. Спочатку, ми отримали німецькі марки, а потім євро. Але скільки точно, я вже не пам’ятаю.

-          Коли перестали «остарбайтерів» вважати зрадниками народу? Коли Ви це відчули?
Тепер вже так не ставляться. Але, чесно кажучи, я не пам’ятаю, щоб до мене ставились погано. Тільки коли я отримувала паспорт в 20 років, тому що всі в 16 отримували, але ми ж були у Німеччині в той час, то поліцейські кричали, що німці от поприїжджали сюди. Я була сама по собі, одинока. В мене не було друзів, як таких.

-          А Ви релігійна людина?
Я і вірю і не вірю в Бога. Я вірю лише в свої руки. 

-          Яке Ваше ставлення до Німеччини і німців сьогодні? Чи воно змінилось від часів війни?
В той час ставлення до Німеччини було погане. А зараз люди інші, і в німців люди хороші були і в нас також. Одна німкеня мені там бутерброд приносила, щоб я їла, але нікому не казала. Тому що як дізнається хтось, тоді і її і мене покарали б.
Це добре, що ви всі приїхали, що не забуваєте нас. Всі повинні знати про ті події.

Інтерв'ю брали Христина Архитка, Кассандра Бекер, Агнезе Ріва, Якоб Ройстер.

No comments:

Post a Comment